Питання вибору пульверизатора часто стає і перед досвідченим майстром і перед людиною, яка його ні разу не використовувала ... Однак, якщо для майстра відомі вихідні дані (параметри наявного обладнання та необхідні характеристики) і питання більше полягає в тому, яку торгову марку вибрати, то для початківця - це взагалі "темний ліс".
Наша компанія на ринку вже майже 25 років, і ми завжди керувалися принципом «знайти рішення», а не «аби продати». Інколи на форумах можна зустріти такі історії: «Купив пневмопістолет лакофарбовий, продавець сказав, що до нього ніяких компресорів не треба і т.п. Я в цій справі новачок. Короче, розвів фарбу, залив в бачок, спробував фарбувати кілька разів натиснувши на важіль, нічого не вийшло фарба не розпорошується , просидів години півтори, що тільки не крутив, при натисканні фарба просто витікає з сопла, може щось не так роблю. Підкажіть будь ласка хто знає.» Чим керувався в цій ситуації продавець - невідомо.
Якщо в пульверизаторах з електричними двигунами виробник збалансував показники пістолета і нагнітання мотора в єдиному моноблочному інструменті, то у випадку з пневматикою ми можемо самостійно вибирати (змушені вибирати) як параметри пульверизатора, так і характеристики компресора.
Розрізняють чотири основних типи пульверизаторів в залежності від робочого тиску і обсягу витраченого повітря під час роботи, Їх невигадливо назвали: HP, HVLP, LVLP, RP.
Технологія HP (абревіатура з англійської «великий тиск») використана в інструментах низького цінового рівня. На даний момент вона в силу ряду причин відійшла на другий, а якщо бути точніше, на третій план. У чому ж її особливість? Основне - це високий рівень робочого тиску, що досягає 5-6 бар, при порівняно невеликій витраті повітря. Такий пульверизатор дозволяє фарбувати швидко, але високий тиск є перешкодою для ідеальної якості. Найголовніший недолік HP-технології - це низький відсоток перенесення матеріалу. Цікавий термін, чи не так? Він означає, в якому відношенні фарба потрапляє на предмет, а скільки її випаровується з потоком повітря. Так ось, ці апарати переносять не більше 45-50% лакофарбових матеріалів, решту ми під тиском викидаємо, як кажуть, на вітер. Виходить, що не тільки марно витрачається дорога фарба, але також забруднюється повітря в робочій зоні. Як результат, в деяких країнах природоохоронні організації заборонили застосування таких пульверизаторів. Ці інструменти гарні своєю простотою і своєю бюджетною вартістю. Пістолети високого тиску відмінно підійдуть для виконання більшості ремонтно-будівельних робіт, пов'язаних з розпиленням різних складів.
Технологія HVLP ( «багато повітря - малий тиск») - по праву вважається найефективнішою. Повітря на вході в пістолет знаходиться під високим тиском, а на виході він досить розріджений (0,7-1 бар). Коефіцієнт перенесення фарби зростає до відмітки понад 65%, само собою, підвищується і якість роботи. Все це завдяки відмінній стабільності факела, специфічної конструкції пульверизатора, його високотехнологічного сопла і особливим повітряним каналам. Пістолети HVLP дуже економічні, але і коштують вони недешево.
Пневмопульверизатори LVLP ( «мало повітря - малий тиск») мають найкраще перенесення - до 80%, відповідно, втрати у вигляді туману скорочуються до 20%. При цьому вони не вимагають великої кількості повітря, тому вимоги до продуктивності компресора не самі жорсткі. Потрібно всього близько 180-200 літрів за хвилину. Як не дивно, швидкість роботи не постраждає, якість розпилення теж буде на висоті.
Пневмопульверизатори RP ( «мало повітря – великий тиск») їх головні відмінності від інших фарборозпилювачів в покращеній техніці нанесення в поєднанні з високою швидкістю роботи. Використання даної системи доречно для нанесення лакофарбових матеріалів з низьким вмістом розчинників. Швидкість роботи забезпечується завдяки широкому факелу і величезній кількості матеріалу, що протікає через пульверизатор. Один з характерних представників цієї системи пульверизатор SATA RP.
Фарбопульти від цієї відомої фірми відрізняються якістю і надійністю, але ми поговоримо саме про технологію RP. Хотілося б відзначити, що пістолети даної системи найбільш популярні як у великих СТО, так і в маленьких приватних майстернях.
Фарбопульти системи RP відрізняються малим споживанням повітря на відміну від HVLP, відмінно розбивають фарбу, яка наноситься або лак в досить широкий, рівномірний факел, що сприяє однорідному покриттю, що фарбується. Відзначимо, що фарба розпорошується за рахунок тиску повітря, а не за рахунок обсягу, як в системі HVLP.
Є ще кілька нюансів. Наприклад, розташування контейнера для лакофарбових матеріалів, верхнє або ніжнє. Матеріалом, з якого він зроблений - це або пластик, або метал. На практиці можем сказати, що більше продається фарбопультів з пластиковим бачком. Справедливості заради скажемо, що різниці в якості фарбування і розпилення у фарбопультів з різним розміщенням бачка, при однаковій системі розпилення (тобто якщо обидва НР або обидва HVLP) немає.
З приводу розміру дюзи, то виробники пульверизаторів часто пропонують змінні сопла різного діаметру - від 1 до 3 мм. Для напилення будівельних сумішей можуть застосовуватися насадки з отвором до 6-7 мм. Залежно від типу розпорошуємого матеріалу, його зернистості і в'язкості, власне, і підбирають дюзу. Але запам’ятайте чим менше зерно матеріалу, що буде розпилюватись, тим менше повинен бути діаметр сопла у фарборозпилювача.
Варто звернути увагу на можливість регулювань, які впливають на процес розпилення. Це - обмеження ходу голки (кількість подачі фарби), установка параметрів повітря, що виходить, регулювання форми факела. Деякі моделі комплектуються манометром.
Якщо ви підібрали вже пульверизатор, то, щоб зібрати по-справжньому дієздатний комплект, також потрібно грамотно підійти до вибору компресора, тому що не один пневматичний пульверизатор не працює без компресора. Якщо у вас вже є компресор, то пульверизатор підбирайте під його продуктивність.
Підбирайте малярський пістолет таким чином, щоб його потреба в стислому повітрі була нижчою від продуктивності компресора.
Є кілька ознак, якими компресори відрізняються один від одного.
Потужність двигуна - як правило ми знайдемо моделі у яких потужність буде близько 1,1-1,3 кВт. Це буде більш правдива інформація зазначена виробником товару. Так як ми можемо побачити фантастичні дані виробників, які навмисно завищують потужність двигуна для поліпшення продажів, і для більшої мотивації покупця. Як правило, це неправдива інформація, яка вводить покупця в оману, так як навіть зовні моделі двигунів абсолютно ідентичні, не кажучи вже про те, що зайвому 0,5 - 0,9 кВт взятися просто нема звідки.
Обсяг ресивера (бачка) - у бюджетних моделей ми зустрінемо від 24 до 50 літрів. Інші моделі з більш місткими ресиверами (100л., 200л., 500л.) Будуть коштувати в рази дорожче, і характеристики у них будуть в рази вище. Ресивер потрібен для накопичення повітря, і для створення певного тиску на виході. У більшості компресорів є різьбовий роз'єм для приєднання більш місткої ємності (балона, бачка).
Тиск. У більшості випадків, тиск обмежується 8 барами. При досягненні даного тиску, автоматика відключає компресор. При цьому, коли тиск падає до 6 бар (під час використання пневмоінструменту) компресор автоматично вмикається і починає докачувати відсутній обсяг повітря. У цьому компресори ідентичні. У більш дорогих і потужних моделей поріг відключення може стояти на 10 бар і вище.
Тепер, озброївшись теорією і зробивши для себе потрібні висновки можна сміливо йти до продавців пульверизаторів, мучити їх всякими питаннями і не боятися, що вони почнуть вас вантажити хитромудрими термінами з життя фарборозпилювачів - адже ви вже в курсі.
Безсумнівно, якщо ви збираєтеся зайнятися фарбуванням автомобілів професійно, то з часом у вас набереться кілька видів фарборозпилювачів, а може навіть і більше десятка. Кожен буде, скажімо так - заточений під необхідну роботу, будь то фарбування, лаком або базою, грунтування або нанесення рідкої шпаклівки. Але свій шлях до професійного фарбувального обладнання треба починати з першого кроку, так нехай цей крок буде правильним і ваші кошти, витрачені на придбання першого пульверизатора, що не будуть викинуті на вітер.
Вдалого вибору!